09.10.2015 

Журнал DoctorGeo&DoctorSPA

Ще наприкінці минулого століття поїздка в іншу країну за медичною допомогою для українців виглядала як щось  нереальне. Інтернет тільки з'явився і завойовував країни і континенти. І дізнатися про можливості лікування в зарубіжних країнах, знайти кращу клініку для лікування конкретного захворювання можна було в основному за порадою лікарів або друзів, які побували за кордоном і мали потрібну інформацію і контакти. Лише в останні роки з розвитком сучасних інформаційних технологій ситуація кардинально змінилася, і саме поняття «медичний туризм» стало широко відомим. Хоча нічого нового в цьому терміні немає, крім самої назви. Вже тисячоліття тому люди поєднували подорожі і лікування.

Медичний туризм включає такі поняття як: «оздоровчий туризм» - коли люди подорожують з метою оздоровлення і поліпшення зовнішнього вигляду; «діагностичний туризм» - коли основною метою є обстеження організму (check-up), встановлення правильного діагнозу, отримання так званої «другої думки» (second-opinion); і власне «медичний туризм» - коли основною метою подорожі є лікування.

Медтуризм є рушійною силою національного прогресу

За останнє десятиліття глобальний ринок медичного туризму (МТ) вже сформувався і показує високі темпи зростання. Приміром, доходи від МТ зросли з $ 40 млрд в 2004 році до $ 500 млрд в 2012 році, що склало 14% загальних доходів від туризму ($3 трлн 200 млрд ) в цілому, або 1,8% світового ВВП. У розвинених країнах світу охорону здоров'я становить значну частину економіки держави. За даними Бюро перепису населення США, річний дохід галузі країни в 2012 році був приблизно $ 1,7 трлн. Дані Світового банку показують, що витрати на охорону здоров'я в Євросоюзі можуть піднятися з 8% ВВП у 2000 році до 14% до 2030 року.

Медичний туризм - це працююча інфраструктура, яка об'єднує основних гравців: асоціації або кластери медичного туризму, туристичних операторів, провайдерів медичного туризму, висококваліфікований медичний персонал, клініки і госпіталі, медичний менеджмент,органи  акредитацї, страхові компанії, благодійні організації. Швидкий темп зростання медичного туризму і посилена конкурентна боротьба в цій сфері дуже впливають на системи охорони здоров'я країн в цілому, стимулюють розвиток цілих секторів економіки, у тому числі і медицини.

Провідні країни, які оцінили вплив медичного туризму на економіку своїх держав, активно впроваджують національні програми щодо його розвитку. Виділяються значні інвестиції на будівництво сучасних і комфортабельних медичних клінік, реабілітаційних та діагностичних центрів, оснащених сучасним обладнанням і новітніми технологіями. Розвивається освітня система - навчання та стажування медичного персоналу у провідних клініках світу; в медичних університетах приділяється велика увага вивченню іноземних мов, щоб випускники могли вільно спілкуватися з іноземними пацієнтами.

Розвиток медичного туризму тісно взаємопов'язано з розвитком інших галузей: туризму, транспорту, логістики, ресторанно-готельної індустрії.

Куди йдуть потоки пацієнтів?

Які основні причини змушують людей виїжджати на лікування в інші країни? Насамперед, це недоступність високоякісної медичної допомоги в країні проживання. Відсутність сучасних технологій, досвіду лікування конкретного захворювання, довгий лист очікування, висока вартість лікування при низькій якості сервісу, необхідність уточнення діагнозу та отримання «другої думки», недостатня сума страхового покриття - всі ці фактори змушують людей виїжджати в інші країни за альтернативним лікуванням. Популярність медичного туризму зростає з року в рік. У 2013 році з метою оздоровлення і лікування виїжджали за кордон близько 250 тис. українців.

З них близько 40% їздили з метою лікування, 30%- хотіли оздоровитися, 25% - з метою діагностики, решта 5% переслідували інші цілі. Інша ситуація спостерігалася в 2014 році.

Стрімка девальвація гривні і нестабільна політична ситуація привели до істотного скорочення кількості українців, що виїжджають за кордон. За даними Української Асоціації Медичного Туризму, потік виїжджаючих українських пацієнтів скоротився на 40% в порівнянні з попереднім роком. Також змінилося і співвідношення причин виїзду медичних туристів. Основною метою як і раніше залишилася необхідність лікування - 55% від усіх виїжджаючих. З метою оздоровлення виїжджали за кордон 25%, з метою діагностики - 20%.

А що ж із зворотним потоком? Їдуть чи в Україні за медичною допомогою жителі інших держав? Так! В останні роки все більше іноземців приїжджають в українські клініки і на курорти. Що ж їх приваблює? Доступна цінова політика, відсутність черг на отримання медичної послуги, застосування європейських протоколів лікування, висока кваліфікація українських лікарів, багато з яких проходять стажування в кращих зарубіжних медичних клініках. Велике число приватних клінік мають міжнародні сертифікати якості.

Основними напрямками в'їзного медичного туризму в Україні є: стоматологія, офтальмологія, пластична хірургія, кардіохірургія, лікування стовбуровими клітинами, репродукція, реабілітація, SPA і Wellness.

Більшість медичних послуг в Україні обходиться на 40-50% дешевше, ніж аналогічні сервіси в Західній Європі, Ізраїлі чи США. Наприклад, курс ЕКЗ в Україні може стартувати від $ 2500 у порівнянні з $ 7500 на США. Досить швидко в Україні модернізується і оздоровча інфраструктура з використанням природних багатств України - термальної води, грязей, мінеральних вод.

Безпека пацієнта - наріжний камінь

Саме тому для якісного функціонування медичного туризму і створена в Україні 3 роки тому Українська Асоціація Медичного Туризму - УАМТ, яка об'єднує спеціалізовані компанії медтурізму, лікарів провідних українських і зарубіжних клінік, SPA- і Wellness-центрів, туристичних операторів, а також відповідні інтернет-портали .

Крім розвитку ринку медтуризму України та підвищення рівня його учасників, найважливішим завданням УАМТ є забезпечення безпеки пацієнтів. УАМТ - член Всесвітньої Асоціації Медичного Туризму, що дозволяє ефективно розвивати міжнародне співробітництво, активно брати участь у міжнародних конференціях медичного туризму, налагоджувати партнерські відносини з передовими клініками та курортами світу.

Ефективна взаємодія провідних компаній медичного туризму, залучення інвестицій в будівництво сучасних медичних закладів і в придбання інноваційного обладнання, постійне вдосконалення знань і досвіду медичного персоналу, активна промоція провідних напрямків медицини на міжнародному ринку - все це дозволить Україні зайняти гідне місце у глобальній інфраструктурі медичного туризму і залучити десятки мільйонів доларів в економіку країни.

 

Віолетта Янишевська,
MD, MBA,
Президент Української Асоціації Медичного Туризму  (УАМТ)
Віце-президент Global Healthcare of Medical Tourism  (GHTC)

 

Матеріал сайту: http://doctorgeo.info/meditsinskij-turizm/2012-08-16-23-17-03/violetta-yanyshevskaya-lechebnyj-turizm-ozdoravlivaet-ekonomiku-strany.html